onsdag 4. februar 2009

ET LITE TIPS!

Jeg er glad i å lese bøker, men har så mye annet jeg liker å bruke penger på også...

Jeg har funnet ut at det er genialt å låne bøker på biblioteket! Helt gratis, så kan man heller bruke penger på klær eller andre ting man liker:)
Det som er litt dumt er at det ikke alltid er like lett å finne nye, gøye bøker på biblioteket. Det er jo så mange bøker der, og de nye står jo plassert rundt omkring i hyllene sammen med gamle, kjedelige bøker ( Jeg sier ikke at alle gamle bøker er kjedelige altså!).

Det jeg imidlertid har funnet ut er at dersom man spør etter konkrete titler, så er bibliotekaren behjelpelig til å finne bøkene for deg. Jeg bor på et lite sted hvor biblioteket derfor ikke er av de flotteste og hotteste. Det er derfor ikke alltid de har så mange av de nye, populære bøkene inne til enhver tid. Det som er greit da er å sette seg på venteliste, så får man sms når boken ligger og venter på deg:)

Jeg pleier å gå inn på bokklubben.no og lese om forskjellige bøker, for deretter å låne dem på biblioteket:) Ellers pleier jeg å kikke i reklamen som kommer jevnlig i postkassa, her er det også mange tips til fine bøker å lese:)

Bøker jeg har lyst til å låne etter å kikka litt på bokklubben i dag:

Tore Janson: Språk og historie
Per Petterson: Jeg forbanner tidens elv
Per Petterson: Ut og stjæle hester
Ragnar Kvam jr: Thor Heyerdahl, mannen og verden
Thomas Hylland Eriksen: Storeulvsyndromet

Det var de jeg fant nå. Har ikke skrevet noe om hva de handler om. Det kommer nok på bloggen når (hvis) jeg har lest de:)

2 kommentarer:

  1. Bra tips Susanne, mitt problem er at jeg gjerne vil fylle opp bokhylla, og lage mitt eget lille bibliotek. Synes derfor det er best og eie bøkene selv.
    En annen ting som jeg vet om, er at de kan få tak i bøker fra andre biblioteker hvis de ikke har den bok du r ute etter.
    Har ei venninne som hadde det problemet ang ei bok som de ikke hadde. Hun fikk den da tilsendt fra Stavanger bibliotek!

    SvarSlett
  2. Skjønner hva du mener. Jeg var også veldig gira på eget bibliotek før, men har vel insett at jeg aldri får så god plass i huset mitt at jeg kan ha hundrevis av bøker og alt det andre som skulle være på "biblioteket" mitt...
    Så nå har jeg gitt bort en haug av gamle romaner jeg har kjøpt opp igjennom, he he! De har ligget i esker i noen år nå uten at jeg har savna dem så...
    Men jeg må si at eget bibliotek ( av den litt gammeldagse typen) ikke hadde vært å forakte!

    SvarSlett