onsdag 22. april 2009

MIN RAKE MOTSETNING

Jeg blir ofte fascinert av personer som er veldig annerledes enn meg. Det er en av grunnene til at jeg liker å lese romaner. Det er en unik mulighet til å bli kjent med ulike mennesketyper jeg sjelden ( les: aldri) treffer på i virkeligheten.
En person jeg har blitt kjent med i boka jeg leser akkurat nå er Lisbeth Salander. De av dere som har lest millennium-triologien av Stieg Larsson kjenner henne. Jeg tror jeg kan si at Lisbeth Salander må være min rake motsetning!
Hun er ikke redd for smerte- jeg er livredd for å ha vondt!
Hun er ikke interessert i å bli kjent med mennesker- jeg elsker å bli kjent med nye folk!
Hun liker å være alene og gruble- jeg er mest glad i å være sammen med venner å snakke!
Hun sier alltid det hun mener til og om folk- jeg har en tendens til å pakke inn hvis jeg synes ting er litt ubehagelig...
Hun har et sexliv som bygger på lek og moro uten følelser og forpliktelse - jeg er godt gift og elsker mannen min!
Hun er sterk som få- den eneste som synes jeg er sterk er Noah...
Hun har ingen problemer med å banke vettet ut av folk hun mener fortjener det- jeg har aldri brukt knyteneven på noen, selv om jeg nok har kjent på fristelsen i ny og ne...
Osv osv... jeg kunne fortsatt enda lengre. Vi er rett og slett helt forskjellige!
Det er interessant å lese om slike folk. Jeg liker å bli minnet på at det finnes mennesker som tenker helt forskjellig fra meg. Selv om personer som Lisbeth Salander neppe er vanlig kost i vårt samfunn, er det uten tvil mange mennesker jeg ville oppleve som rare og annerledes, og som sannsynligvis ville mene det samme om meg.
Det interessante er at slike mennesker til en viss grad får oss til å stille spørsmål omkring våre egne verdier og holdninger. Enten vil de bli utfordret eller forsterket. Dette tror jeg er sunt for oss:)

Jeg liker mangfold! Jeg liker å gå sammen med folk som er annerledes enn meg, det vil si hvis vi begge har respekt for hverandre:) Jeg tror også jeg har behov for å være sammen med folk som er annerledes enn meg, det er kanskje først da jeg virkelig ser hvem jeg er selv og hva jeg står for...

2 kommentarer:

  1. Jeg har også sansen for Lisbeth, iden forstand at den hjelper meg å se fordommene mine i hvitøyet...det er som regel en grunn til at folk ser ut og oppfører seg seg litt utenfor A4...og verden hadde blitt et mye bedre sted om folk så omstendighetene bak handlingene som har formet den personen som begår dem....

    SvarSlett