mandag 23. februar 2009

HIMMELARKIVET

Nå er jeg nettopp ferdig med å lese HIMMELARKIVET. Dette er en bok skrevet av
Gaute Heivoll, en forfatter her fra Sørlandet.

Det var to grunner til at jeg hadde lyst til å lese denne boken. For det første har jeg alltid vært interessert i historier fra 2. verdenskrig. Jeg husker bestefar fortalte meg om de ting han opplevde under krigen, og jeg syntes alltid dette var spennende å høre på.
En annen grunn til å lese boka var nettopp det at handlingen utspiller seg i Kristiansand. Jeg har hørt bestefar fortelle om Arkivet, min grandonkel var ganske sentral i arbeidet der etter krigen, så jeg har hørt litt om dette før.
Forrige bok jeg leste var Et lykkebarn. Denne boken handler også om 2. verdenskrig. Det som likevel blir så spesielt med Himmelarkivet er at handlingen skjedde her som jeg bor, like i nærheten. Og det er bare litt over 60 år siden.
Boka handler om Lous Hogganvik som ble hentet av tyskerne og holdt fanget på Arkivet i ni dager. Etter ni dager tok han selvmord. Forfatteren av boka så noen linjer som stod skrevet om Louis i en avis og ble interessert i å finne ut mer. Hva var det som gjorde at en frisk og sterk mann tok selvmord etter ni dager i fangenskap? Hva skjedde disse ni dagene?
Jeg synes boka var interessant nettopp fordi det var så nært i tid og sted. Det er skremmende å tenke på at mennesker kan tro og handle på den måten de gjorde under andre verdenskrig. Og det skjedde med vanlige mennesker som deg og meg. Og det skjedde her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar