fredag 15. mai 2009

SUNT SNACKS?

De siste månedene har jeg hatt helt dilla på Ritz kjeks. Det har gått ca fire pakker i uka... Ofte kan det føles som at kjeks er relativt sunt, men det er ikke alltid virkgliheten...
Mannen kom hjem med noe som kunne vært et greit alternativ til all denne kjeks- spisinga. Han han hadde med seg hjem en pose med nøtter. Jeg pleier ikke være videre begeistret for nøtter, men denne nøtteblandinga var kjempegod!
Etter å ha studert litt på pakken fant jeg ut at denne nøtteblandinga er mye sunnere enn Ritz- kjeksene jeg har foret meg med de siste månedene. Se bare her:
NÆRINGSINNHOLD PER 100 g

Den lille nøttefabrikken SPESIAL ---- Ritz kjeks

Energi: 2064 kj ---- 2694 kj

Protein: 17 g ---- 7 g

Karbohydrat: 10 g ---- 57,5 g

Sukkerarter: 0 g ---- 6,6 g

Fett: 60 g ---- 26,1 g

Kostfiber: 7 g ---- 2,9 g

Natrium: 0,5 g ---- 3,25 g


Et viktig poeng er at det meste av fettet i nøtteblandingen er enumettet fett, som jo faktisk er den sunneste fettypen, så selv om det er mer fett i nøttene enn i Ritz kjeksene er det absolutt mest sunt fett...


Vil du lese mer om kosthold finner du litt info her:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar